Aanpassing entree van het Cultuurhuus; toegangkelijkheid optimaliseren voor bezoekers
Omdat het Cultuurhuus in Bathmen veel meer bezoekers met hulpmiddelen zoals scootmobiel, rollator en rolstoelen ontvangt, is het noodzakelijk om de entree aan te pakken. Voor deze aanpassing is een aanvraag bij de gemeente ingediend, die inmiddels is goedgekeurd. Omdat dit een aardige ingreep is, leek het ons verstandig om dan meteen de garderobe te verplaatsen en de foyer te vergroten.
De aangepaste entree kan dan meteen op de juiste plek, 3 meter naar voren, geplaatst worden en de bestaande klapdeur wordt dan de schuifdeur. Daarnaast zit ook de theaterzaal regelmatig vol met 200 a 250 bezoekers. De andere ruimtes zijn in gebruik voor muzieklessen, koersbal, gymnastiek, yoga en vergaderingen. Deze bezoekers komen ook naar de foyer voor een drankje. Kortom een volle bezetting.
De foyer is destijds niet aangepast aan de grote van de zaal en kan in de pauzes en na afloop haar bezoekers niet kwijt. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het dan ook verstandig is om deze aanpassingen in één keer uit te voeren. Wij hebben de financiering bijna rond door bijdrage van gemeente Deventer, Oranjefonds, VSB fonds ( o.v.v), Cooperatiefonds Rabobank. Wij hebben nog een deel niet afgedekt en hopen toch nog via de provincie een aanvulling te krijgen. Dit gaat nog niet zo makkelijk. Daarnaast gaan wij starten met verstrekken obligaties onder gebruikers van het Cultuurhuus en inwoners van Bathmen.
Naast het inhuren van bouwgerelateerde sponsoren zullen ook onze vrijwilligers hun fysieke bijdrage gaan leveren. Wij hopen het nieuwe seizoen in te gaan met een prachtige entree en een theaterzaal die voorzien is van nieuw meubilair. Een reden om dan een feestje te gaan vieren ook i.v.m. het 12 1/2 jaar bestaan.
Wil je meer weten over de kansen bij cultuurhuizen?
Bekijk dan één van de vele andere projecten op dit platform. Wil je weten welke subsidies en fondsen er zijn voor toegankelijkheid? Ga dan naar deze pagina op het platform Samen Voor Elkaar Overijssel. Samen helpen we elkaar verder!