Print blogartikel
Blog
Inspirerend voorbeeld: Huisartsenorganisatie Medrie ziet belangstelling voor positieve gezondheid groeien
Betere zorg voor de patiënt, meer werkplezier bij de huisarts
20 april 2023 | 3 minuten lezen
In de huisartsenzorg groeit de belangstelling voor een bredere blik op gezondheid. Daarin staat niet alleen de het bestrijden van de ziekte (en de gevolgen daarvan) centraal, maar gaat het veel meer over gezondheid en gedrag. Omdat positieve gezondheid daar heel goed bij past, biedt regionale huisartsenorganisatie Medrie trainingen aan voor de aangesloten artsen. Huisartsen Jorien Schönbeck en Ellen Brand van Brand Schönbeck Huisartsen in Zwolle zijn enthousiast. ‘Patiënten vinden het fijn dat je breder met ze meekijkt en dat ze zelf de regie hebben. En het geeft ons ook meer voldoening in ons werk’.
De belangstelling voor Positieve Gezondheid groeit, merken trainers Ria van Dorp en Rian Bron van Medrie, een organisatie waarbij 270 huisartsen in Flevoland, Hardenberg en Zwolle zijn aangesloten. ‘Er is meer interesse voor de trainingen, meer praktijken schrijven in. Het eerste jaar dat we de trainingen aanboden hadden we twee groepen van 12 deelnemers, het tweede jaar al vier. Huisartsen doen mee, maar ook praktijkondersteuners en andere medewerkers van de praktijken’, zegt Ria.
Volgens Rian past Positieve Gezondheid heel goed bij die bredere blik op gezondheid: ‘Een brede blik op de patiënt waarbij je niet alleen kijkt naar de medische vraag maar ook naar de mens erachter: wat vindt iemand belangrijk, wat wil diegene bereiken?’.
Brand Schönbeck Huisartsen trok sinds de Corona-pandemie al 15 minuten per patiënt uit om meer tijd te hebben per persoon. Voor een consult positieve gezondheid wordt een half uur ingepland. ‘We merken dat mensen het heel fijn vinden dat het niet alleen gaat over wat hen mankeert, maar dat we breder kijken. En dat ze het gevoel van regie terugkrijgen: niet alleen afwachten waar de dokter mee komt, maar zelf meedenken over wat je wilt bereiken en wat voor jou past’, vertelt huisarts Brand.
Een mooi voorbeeld uit haar praktijk was een oudere dame met veel kwalen, die vaak op consult kwam. ‘Ze had het gevoel dat het haar allemaal overkwam en het kostte moeite om aan de slag te gaan. Tot we het gesprek omdraaiden en het hadden over wat ze nou graag zou willen bereiken. Ze wilde graag weer naar haar beste vriendin kunnen fietsen. Dat bleek heel motiverend om in actie te komen en ze is gaan oefenen. Dat is voor haar fijn, omdat ze gemotiveerd is en een duidelijk doel heeft. En voor mij als arts omdat ik kan aansluiten bij wat wél kan en niet alleen aan het trekken ben’.
Ook Jorien Schönbeck deed goede ervaringen op door met patiënten met positieve gezondheid aan de slag te gaan. ‘Vooral bij mensen die meerdere klachten hebben en die al meerdere specialisten hebben bezocht. Als arts voel je dan vaak al wel aan dat er op meer vlakken wat speelt. Dat kan van alles zijn, ook sociale problemen als eenzaamheid of armoede of een gebrek aan zingeving. Lichamelijke klachten komen altijd wel op tafel, maar nu zie je zoveel meer. Mijn ervaring is dat mensen minder vaak terugkomen. Je steekt er eerst samen meer energie in, maar je krijgt er ook meer energie van doordat mensen zelf bedenken welke oplossingsrichting voor hen werkt en daarmee aan de slag gaan. Het hoeft dan niet allemaal uit de arts te komen’.
De meesten patiënten staan wel open voor zo’n gesprek, merken beide huisartsen. ‘Een enkeling haakt af, maar de meeste mensen vinden het prettig. Het werkt ook goed met kinderen. Door de antwoorden die ze geven, krijgen ouders soms ook meer inzicht in wat er achter de klacht zit. En ook in de palliatieve zorg is het goed om de regie aan de patiënt te geven over wat hij of zij nog graag wil en hoe de zorgverlening eruit moet zien’.
Rian Bron van Medrie ziet wel dat huisartsen soms bezorgd zijn over hoeveel tijd de consulten kosten. ‘De verzekeraar vergoedt tien minuten, dus dat is ook een reële zorg. Maar de ervaring tot nu toe is dat mensen minder vaak terugkomen, dus het haalt ook druk op de praktijk weg’. Medrie dringt niks op, benadrukt Ria van Dorp: ‘Ook de huisarts heeft zelf regie, uiteraard. Wij zijn er om te helpen bij vragen of onduidelijkheden’. Dat Medrie eigen trainers heeft die snel kunnen schakelen en ook goed bereikbaar zijn, helpt volgens hen de geïnteresseerde zorgverleners zeker.
Als de vier advies mogen geven aan zorgverleners die interesse hebben in Positieve Gezondheid, zeggen ze in koor: gewoon beginnen. ‘Geef het spinnenweb gewoon eens mee en kijk wat er terugkomt. En doe het met het hele team’, adviseren Ria en Rian.
Meer weten over de aanpak van Medrie? Mail naar Rian Bron ( r.bron@medrie.nl ) of Ria van Dorp ( r.vandorp@medrie.nl )