Kiek An: Confronterend theater in het weiland over hoe ‘stadsen’ over boeren denken
Hoe denken mensen uit de stad over het boerenleven en hoe denkt de boer over de stad? Dat ging Nikki Terberg zich afvragen toen ze als Utrechtse stedeling een relatie kreeg met een boerenzoon. En omdat Nikki als student van de kunstacademie moest afstuderen met een theaterstuk bedacht ze dat thema uit te werken op het podium.
Nikki vertelde haar verhaal ook in het nieuwe programma Kiek An, waarvan de eerste opname via skype ging in verband met corona.
Het podium waarop Nikki het theaterstuk uitwerkte was niet een zaal, maar werd uiteindelijk het boerenland van haar vriend aan Onder de Gelder in Wijhe. De uitvoering kreeg de titel ‘Vers van het land’. Zes uitvoeringen, zes keer volle bak, zes keer enorm veel emotie, met zelfs boeren die het niet konden aanzien en wegliepen. “Begrijp ik ook”, legt Nikki uit, “vooral het begin van de voorstelling is erg confronterend. Daar zetten we neer hoe vanuit de stad over boeren gedacht wordt. Dat het lomperiken zijn, dat ze helemaal niet liefdevol met dieren omgaan. Maar als je de voorstelling uitzit zie je dat die mening van de stedeling draait. Als je de boer en het boerenleven leert kennen zie je veel meer dingen, ga je begrip krijgen, word je geïnformeerd over achtergronden. Neem het voorbeeld van de melkquota. Toen die er af ging konden boeren meer melk produceren en onder aanvoering van de bank breidden ze hun bedrijven uit. Maar toen kreeg je een stikstofprobleem en moesten er koeien naar de slachterij. Als je dat hele systeem er achter niet kent, ga je makkelijk en kort door de bocht oordelen. Als je beter kijkt zie je ook de passie en de ambities, je komt er ook achter dat een boer niet zo makkelijk over zijn trots, noch over zijn problemen praat. Daar is het meestal het slag volk niet naar.”
Nikki Terberg gebruikt een theaterstuk om maatschappelijke thema’s aan te kaarten. “Het ging nu over hoe stadsen tegen boeren aankijken en een volgende voorstelling krijgt vermoedelijk die insteek ook nog wel. Want het thema is echt aangekomen, daar is nog veel meer over te vertellen. Andersom hoe boeren tegen stedelingen aankijken is ook interessant. Maar denk ook aan andere maatschappelijke thema’s als genderongelijkheid, homoseksualiteit, een theaterproductie is een heel goede manier om daar de discussie over op gang te brengen.” Voor vervolgproducties heeft Nikki het collectief Vlek in het leven geroepen. Daar gaan we vast nog meer van horen.
De Kracht van Salland wil initiatieven van Sallandse bodem ‘een kontje geven’ met een kleine financiële bijdrage vanuit het subsidiepotje 4D. Dat staat voor denken, doen, durven en vooral ook delen. Giny Hoogeslag is ‘4D-makelaar’ en ondersteunt de projecten. Ook dit project.