Nieuwsbericht

Doe eens wat pindakaas om de pilletjes heen

Profielfoto van Lidy Noorman/ Twentse Noabers
9 december 2020 | 2 minuten lezen

Wanneer je als burgerinitiatief naar een bedrijf gaat om te praten over een mogelijke samenwerking, of je wilt meer naamsbekendheid in de buurt of je wilt bijvoorbeeld een sponsor bereiken, dan moet je wel een manier vinden hoe je anderen kunt overtuigen van jouw doel. Je doelen en speerpunten vertellen in een gesprek is één ding, maar iemand echt bereiken en raken met je verhaal is een grotere uitdaging. Wat je onderwerp ook is, er is altijd een manier om een onderwerp op een interessante manier te vertellen. Het gaat erom dat je het onderwerp op een leuke manier neerzet. Dit is het punt dat Harry Slagman ook probeerde te maken tijdens deze workshop storytelling. Hij vertelde een verhaal over zijn hond, die medicatie moest nemen. Elke keer dat hij zijn hond de medicatie wilde geven, weigerde de hond de pillen door te slikken. Zijn vrouw stelde voor om pindakaas om de medicatie te doen, zodat de hond het wel zou nemen. Dit werkte en de hond nam het vanaf dat moment de pilletjes in. Maar deze pindakaas kan je ook stoppen in je gesprekken of presentaties voor partners, sponsoren of met het bereiken van je doelgroep. Door een leuk en pakkend verhaal om je onderwerp heen te zetten hou je je luisteraars veel beter vast.

Tijdens deze workshop werd het voor mij duidelijk dat je de saaiste onderwerpen met wat pindakaas al interessanter kan laten worden. De manier hoe je iets verteld, met welke energie, of je er zelf in geloofd en of je geloofwaardig over komt heeft zoveel invloed in jouw bereikbaarheid wanneer je verhaal verteld.

Zoals ik net zei is een beetje pindakaas in je verhaal dus niet verkeerd. Nu moet ik hierbij dan wel gelijk zeggen dat je er niet gelijk een volle pot pindakaas overheen moet doen, want het verhaal moet wel geloofwaardig en niet onnodig uitgebreid zijn. In sommige gevallen is de uitspraak ‘Less is more’ dan zeker van toepassing. Het moet een mooi verhaal zijn waar een duidelijke kern van informatie in zit. In je verhaal moet een duidelijk verloop zitten dat je ergens naar toe werkt en eindigt met een ‘call-to-action’. De persoon die je wilt bereiken wil je overhalen tot een vervolg stap, bijvoorbeeld wordt lid, word donateur, etc.

Het verhaal over de pindakaas om de pillen heen is me wel echt bijgebleven, een leuk en inspirerend voorbeeld hoe je van iets simpels en oninteressants iets boeiend kan maken, zolang je er wat extra’s mee doet.

Door het gebruik van storytelling als burgerinitiatief kan je je verhaal nog sterker naar buiten brengen. De volgende keer dat ik onderwerp moet bespreken en mensen wil bereiken zal ik zeker denken over de extra pindakaas over mijn verhaal.

Joshua Brandenburg (deelnemer training Storytelling, Harry Slagman/ uit het 4D-programma)