Nieuwsbericht

Gymleraar Rick uit Enschede begint met speciale sportlessen voor autistische kinderen

Profielfoto van Rick Smit
31 januari 2020 | 2 minuten lezen

ENSCHEDE - Gymleraar Rick Smit uit Enschede zet zich in voor speciale sport- en spellessen voor autistische kinderen. Hij begint met gymles voor deze groep kinderen, die veelal niet wordt gezien. „Mensen met een beperking sneeuwen vaak onder bij sporten in teamverband.”

Zelf had hij vroeger een hekel aan gym, vertelt Rick Smit (30) lachend. „Ik had een docent waarbij alles moest en sommige dingen wilde ik gewoon niet doen. Dan voelde ik me niet veilig genoeg en verstopte ik me een half uur op het toilet.”

Die docent, of beter: z’n manier van lesgeven, heeft Smit naar eigen zeggen zeker beïnvloed. „Het moet mogen om een foutje te maken. Het is de uitdaging om kinderen die juist niet ergens de beste in zijn, stappen te laten maken.”

Na de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding (Calo) kwam Smit terecht op een school voor speciaal onderwijs. Dat pad is niet verwonderlijk; Smits vader werkte veertig jaar lang in het speciaal  onderwijs en z’n grote broer Kevin heeft een verstandelijke beperking en autisme. En laten er juist voor die groep kinderen weinig tot geen sport- en spellessen zijn, geeft Smit aan. „ Mensen met een beperking sneeuwen vaak onder bij sporten in teamverband. Daarom heb ik mijn bedrijf So-Move opgericht. Noem me een personal trainer voor mensen met een beperking.”

Prikkelarm
Tijdens zijn werk kwam hij in gesprek met een gezin dat op zoek was naar iemand die gymles kon geven aan hun autistische kind. Zo kwam het balletje aan het rollen. Smit wil dit jaar met So-Move speciale sport- en spellessen opzetten voor kinderen met autisme. Hij hoopt op voldoende aanmeldingen om te kunnen starten. Het gaat om kleine groepen van zo’n zes leerlingen, gestructureerde lessen van maximaal drie kwartier, met een duidelijke uitleg, het liefst visueel gemaakt en dat allemaal in een gymzaal die prikkelarm is, dus niet zorgt voor onnodige afleiding. Hij zal niet de focus leggen op mee moeten doen en presteren. „Als iemand aan de kant blijft zitten, heeft diegene daar een reden voor. Misschien voelt hij zich nu nog niet veilig genoeg. Dat is ook goed. Er moet tijd zijn om te schakelen en ruimte om uit te mogen stappen.” Veilig voelen en opgemerkt worden, daar gaat het volgens hem om.

Binnenkort gaat Smit een dagje naar Nieuwegein, waar ze al dit soort speciale sportlessen geven. In Enschede is er nog niets vergelijkbaars voor deze groep kinderen en daar wil Smit het liefst zo snel mogelijk verandering in brengen. „Als je in de gymles aan de ene kant een autist hebt zitten en aan de andere kant iemand met gedragsproblematiek, is het die ene die om aandacht schreeuwt. Iemand met autisme vraagt in stilte om aandacht en zo komt het voor dat ze soms gewoon niet gezien worden.”

Dankbaar
Wat hij zo mooi vindt aan het werken met deze doelgroep? „Kinderen met autisme drukken je met de neus op de feiten. Omdat ze vaak alles letterlijk nemen, word je geconfronteerd met je eigen uitspraken, met hoe je iets zegt, met wat je zegt. Het mooiste wat ik heb meegemaakt, is een band opbouwen met de leerlingen. Dat is gewoon super dankbaar.”

Profielfoto van Miny Vroegindewey
Miny Vroegindewey
5 jaar geleden
Profielfoto van Miny Vroegindewey
Miny Vroegindewey
5 jaar geleden

Wat een geweldig initiatief! Heel veel succes gewenst.