Schoolmaatjes ONS - ouderbetrokkenheid bij Eritrese gezinnen
Schoolmaatjes ONS (bruggenbouwers tussen Ouders van Nieuwkomerskinderen en School) is een initiatief waarbij vrijwilligers als bruggenbouwer nieuwkomers twaalf maanden ondersteunen om de communicatie en samenwerking met school te verbeteren. Deze werkwijze blijkt een positief effect te hebben op het onderling begrip tussen school en ouders, de gelijkwaardigheid tussen ouders en school en de ontwikkeling van de kinderen, zowel op cognitief vlak als sociaal-emotioneel. Schoolmaatjesprojecten bevorderen het werkplezier van de onderwijsprofessionals en de integratie van ouders in de Nederlandse samenleving.
Ouderbetrokkenheid valt of staat met goede contacten tussen de school en de ouders. Wij zien dat Eritrese kinderen vaak nauwelijks door hun ouders kunnen worden ondersteund in hun schoolontwikkeling. Dit speelt zowel bij de kinderen die onderwijs volgen binnen een Internationale schakelklas als bij kinderen die ingestroomd zijn in het reguliere onderwijs. Eritrese ouders lijken meer nog dan andere groepen met een vluchtelingen- of migratieachtergrond moeite te hebben mee te komen in het Nederlandse onderwijssysteem. De ouders zijn vaak moeilijk door school te bereiken. Vaak begrijpen zij niet wat er van hen wordt verwacht. En als ze wel op een gesprek komen, dan begrijpen ze meestal niet of nauwelijks wat er besproken wordt tijdens het gesprek. Dit kan aanleiding geven tot miscommunicatie. Kinderen worden vaak gevraagd voor de ouders te vertalen, wat wij niet gewenst vinden.
Naast een taalkloof is er ook sprake van een cultuurkloof en opleidingskloof, die de samenwerking tussen ouders en school bemoeilijken. De ouders zijn geen ouderbetrokkenheid gewend en de scholen kunnen de ouders lastig bereiken. Dit heeft direct invloed op de ontwikkeling van de kinderen. De kansenongelijkheid voor Eritrese kinderen is daardoor relatief groot.