Nieuwsbericht

Provincie Overijssel neemt 4D-aanpak over

Profielfoto van Melanie Tuasuun
10 december 2021 | 1 minuut lezen

“Wij zijn blij met de 4D aanpak, die Stimuland in opdracht van ons heeft ontwikkeld. Het slaat goed aan in de samenleving. Het heeft intussen al geleid tot honderden initiatieven vanuit de Overijsselse samenleving, die we zo een stapje verder konden brengen. Nu is het tijd om de makelaars onderdeel van ons beleid te maken”, aldus Roy de Witte, gedeputeerde van de provincie Overijssel.

Vandaag bedankt gedeputeerde Roy de Witte de huidige 4D-makelaars en Stimuland voor de fijne samenwerking en mooie initiatieven die zijn gerealiseerd. “Inwoners bedenken samen de mooiste initiatieven om hun omgeving mooier te maken. Want inwoners weten zelf het beste hoe zij hun omgeving aantrekkelijk willen houden of maken. De 4D-makelaars geven bewoners ondersteuning, advies of handgeld. Nu zet de provincie de 4D aanpak voort: we gaan het met z’n allen nog mooier, beter en succesvoller maken!” 

 

Eerste hulp bij initiatieven
De afgelopen jaren waren er vijf 4D-makelaars actief in Overijssel. Zij hielpen zo’n 775  initiatiefnemers in Overijssel met ideeën over gezondheid, vitaliteit, buurthuizen, maatschappelijke initiatieven, vrijwilligers en een inclusieve samenleving. Na dit jaar stopt de overeenkomst tussen de Provincie Overijssel en Stimuland. Vanaf volgend jaar worden de 4D onderdeel van het team sociale kwaliteit van de provincie. De aanpak én de doelen blijven hetzelfde.

 

Wat is 4D eigenlijk?

De 4D-aanpak is ontwikkeld door Stimuland om het beleid Sociale Kwaliteit van de provincie Overijssel voor de lokale initiatiefnemers een gezicht te geven en concreet te maken. De pijlers van 4D zijn:

  • Durven: het wegnemen van koudwatervrees;
  • Delen: het benutten van kennis en ervaring door initiatiefnemers met elkaar contact te brengen;
  • Denken: praktisch omgaan met initiatieven en ontdekken waar verbeteringen mogelijk zijn;
  • Doen: zo concreet mogelijk helpen zodat de handen uit de mouwen kunnen.