Nieuwsbericht

Werkboek Crowdfunding voor burgerinitiatieven

Profielfoto van Micha van de Water
21 juni 2021 | 2 minuten lezen

Afgelopen jaar hebben de Twentse Noabers en Move Your Crowd samen een Masterclass Crowdfunding ontwikkeld, speciaal gericht op burgerinitiatieven. Het resultaat van deze samenwerking is een online leeromgeving en Het Werkboek Crowdfunding, dat vanaf eind augustus beschikbaar is. Projecten kunnen hiermee eenvoudig zelf aan de slag.

Crowdfunding wordt steeds populairder voor burgerinitiatieven, omdat het naast het benodigde geld ook bijdraagt aan een betrokken netwerk. Juist die betrokkenheid blijkt in de praktijk de sleutel naar duurzaam resultaat. Op een creatieve manier worden fondsen, vrijwilligers, materialen en kennis ‘aan elkaar geknoopt’ met als doel om het project tot een gezamenlijk succes te maken. Afgelopen najaar hebben diverse leden van de Twentse Noabers meegewerkt aan een Masterclass Crowdfunding van Move Your Crowd. Zij hebben het stappenplan doorlopen en voorzien van feedback. Hun op- en aanmerkingen zijn verwerkt in het definitieve plan, waar burgerinitiatief The Gap uit Haaksbergen onlangs als eerste mee aan de slag is gegaan.
 

The Gap Haaksbergen

Met behulp van de crowd wilde de initiatiefnemers van The Gap een braakliggend terrein omtoveren in een groene oase. Een plek waar mensen samen komen, waar gesport kan worden en waar je kunt genieten van de natuur. Hiervoor was geld nodig. Geld dat er niet was. Afgelopen week is gestart met de aanleg van het park, want de campagne is succesvol afgerond. De campagne leverde een bedrag van ruim elfduizend euro op. Maar de echte winst zat hem in de ‘bijvangst’; Diverse fondsen hebben los van deze crowdfunding een bijdrage gedaan. Het bedrijfsleven heeft materialen gesponsord. De gemeente gaat het onderhoud verzorgen. De buurtbewoners zorgen voor toezicht en zorgen ervoor dat de afvalbakken worden geleegd. Vrijwilligers gaan helpen bij de aanleg et cetera. Al met al is er voor ruim vijfendertigduizend euro aan waarde bij elkaar gebracht. De belangrijkste winst in dit project? Het enthousiasme en de samenwerking tussen de verschillende partijen, die van het park, hun park heeft gemaakt!

 

Niet gemakkelijk

Het resultaat was boven verwachting, maar dat is niet zomaar ontstaan. Er is wekenlang voorbereid aan de hand van het stappenplan uit Het Werkboek Crowdfunding. Hierdoor wisten de initiatiefnemers wat hen te wachten stond en waren ze goed voorbereid op wat er komen zou. Zelfs een technische storing gedurende de campagne bracht hen niet van de wijs. Vol enthousiasme verbonden zij inwoners, bedrijven en instellingen aan hun initiatief. Ook vonden zij diverse fondsen (o.a. IVN, het Twents Noaberfonds, de Rabobank, VSBFonds et cetera) en de plaatselijke Rotary bereid om mee te doen. ‘Heldere uitleg, een mooi werkboek en geen loze beloftes; Het zou hard werken worden en dat was het ook. Maar we hebben er geen moment spijt van gehad,’ zegt Tanja Lammers van The Gap.
 

Stappenplan

Het Werkboek Crowdfunding is een handig hulpmiddel geworden, waarmee initiatieven zelf hun campagne kunnen voorbereiden. Het boek bestaat uit vijftig concrete stappen die doorlopen moeten worden. Elke stap bestaat uit een stukje theorie, concrete opdrachten en tips en adviezen. Door alles stap voor stap te doorlopen ben je optimaal voorbereid op het voeren van een campagne.

De publicatie van Het Werkboek Crowdfunding wordt op dit moment mogelijk gemaakt door middel van, hoe kan het ook anders, een crowdfundingcampagne. Naast het werkboek kun je hier ook het boek ‘Starten met crowdfunding in 60 minuten,’ de online leeromgeving of bijvoorbeeld een online workshop of webinar reserveren. De campagne loopt nog tot 4 juli. Interesse? Bekijk hier de campagne: https://www.voordekunst.nl/projecten/12233-crowdfundingboeken-moet-je-crowdfunden-1