Lokale samenwerking leidt tot vernieuwend productaanbod in Heeten
Lokale betrokkenheid kan leiden tot hele mooie innovaties. Zoals in Heeten waar de plaatselijke supermarkt samenwerkt met de lokale horeca, met als gevolg een prachtig productaanbod waar de lokale bevolking van kan genieten. Omdat dit platform Samen Voor Elkaar zeker ook bedoeld is voor kennis- en idee-uitwisseling delen we dit voorbeeld uit Heeten graag.
De lokale betrokkenheid in Heeten zorgt ervoor dat horecazaken toch nog wat kunnen verdienen ondanks de gedwongen sluiting vanwege de coronamaatregelen. Sinds november heeft supermarkteigenaar Johan Severijn, van de lokale supermarkt, ruimte in zijn winkel vrijgemaakt voor de verkoop van gerechten van Brasserie Dertien en Zaal Restaurant Reimink.
De beste spot, zo noemt de supermarkteigenaar de plek in zijn winkel waar lokale producten nu staan. En de keuze is reuze. Jolanda Reimink, eigenaresse van Zaal Restaurant Reimink, noemt het menu op. ,,We verkopen twee soorten soep, een Thaise curry, stoofvlees en een compote van appel, peer en cranberry. Enorm gevarieerd dus.”
‘Gunfactor’
Het idee ontstond al in het voorjaar tijdens de eerste coronagolf. Destijds bleef het idee op de plank liggen, totdat de horeca voor een tweede keer voor onbepaalde tijd de deuren moest sluiten. ,,Dat idee spookte nog door mijn hoofd. Uiteindelijk heb ik Johan Severijn opgebeld en gevraagd of hij open stond voor dat idee. Dat wilde hij zeker. En het frappante was dat Alexander, de eigenaar van Brasserie Dertien, een paar dagen eerder met precies hetzelfde idee naar Johan kwam.”
De twee horecazaken en de supermarkt sloegen de handen ineen en sinds afgelopen vrijdag gaan de gerechten van de twee horecazaken als warme broodjes over de toonbank, zegt de supermarkteigenaar. ,,Ik was er niet bang voor dat het geen succes zou zijn. Maar wat er afgelopen weekend gebeurde overtreft alle verwachtingen. De lokale betrokkenheid is erg groot. Het verkoopt goed door de gunfactor denk ik. En daarnaast is het gewoon fantastisch spul", zegt Severijn.
Blijvertje?
Hoewel de horecazaken dus ruimte krijgen om hun gerechten te verkopen, wil Severijn geen cent in zijn eigen zak steken. Severijn: ,,We helpen elkaar gewoon in deze tijd. Juist de afgelopen tijd was in het in de supermarkt enorm druk. Ook het aantal online bestellingen steeg rap. Alexander leende in die tijd zijn bestelauto uit zodat wij die konden bezorgen. En nu help ik hun weer door wat ruimte in de winkel te creëren.”
Of dit spontane idee misschien wel een blijvertje is wil de supermarkteigenaar zich nog niet aan wagen. ,,Voor nu is het gewoon een leuk initiatief. De gunfactor is groot, dus de klanten kopen massaal die lokale gerechten. Maar als later de horeca weer draait en iedereen open is gok ik dat iedereen zijn eigen business weer oppakt. Maar je weet maar nooit. De ruimte kunnen wij in ieder geval altijd bieden.”
Bron: Stentor, editie Salland