Toolkit nieuwe initiatieven
Op dit platform staan onder ‘downloads’ staan al veel tips, factsheets, methodieken etc. Deze blijven natuurlijk gewoon staan, maar we willen er een toolkit uit destilleren op de meest gestelde vragen. Zoals Hoe schrijf ik een plan, hoe maak ik er een businesscase van, hoe bereid ik een aanvraag voor. Maar ook: hoe betrek ik nu goed mijn omgeving, hoe vind en bind ik medestanders.
De toolkit moet handzaam blijven, en alleen gericht op vragen waar initiatiefnemers in Overijssel nú mee bezig zijn. We gaan met elkaar goed bijhouden welke instrumenten goed gebruikt worden en welke we nog missen. Zo houden we onze gereedschapskist netjes.
Wat moet er in de toolkit? Hier al vast een voorzet:
Business case
Boven aan deze post staan twee handige modellen die voor het maken van een business case gebruikt kunnen worden: ‘Design Thinking model’ en ‘business model canvas. Deze zijn echt gericht op ondernemers, maar ook voor andere plannen zinvol.
GroeiLAB!, uit Deventer, (www.groeilab.nu) is gespecialiseerd om ingewikkelde modellen hanteerbaar te maken. Twee sjablonen van hen om met het Canvas model om te gaan staan hier boven in de pdf’s ‘Storytelling Canvas’ en ‘6 Stappen Plan.’
Ook best handig: https://www.business-power.nl/maak-een-mini-business-case/
Begrotingen
Voor formats voor dekkingsplan en voorbeeld-begrotingen is de volgende pagina op de site van het VSBfonds handig: https://www.vsbfonds.nl/over-vsbfonds/donatie-aanvragen/hulpmiddelen-bij-uw-aanvraag
Visievorming
In de bovenstaande pdf ‘bouwstenen visievorming’ staat overzichtelijk welke stappen je kunt doorlopen en wat er bij komt kijken om tot een gezamenlijke visie te komen.
De WaardeWijzer is ontwikkeld als praktisch hulpmiddel als je een dorpsplan maakt, maar ook bij andere planvorming is het makkelijk op maat te maken. Het is te gebruiken in zowel kleine als grote groepen, dat maakt niet uit. Zie de pdf ‘Waardewijzer handleiding’.
Bijeenkomst organiseren
Als je een bijeenkomst organiseert komt een aantal basisonderdelen vaak terug. Zoals inhoud, locatie, werkvorm, financiën, communicatie, catering enzovoorts. In bovenstaande pdf ‘Bijeenkomsten organiseren” vind je de meest voorkomende aandachtpunten. Handig als handvat of checklist voor je eigen bijeenkomst.