Blog

Actie voor 't Aahoes breidde zich uit als een olievlek

‘De actie heeft geld opgebracht, maar nog veel belangrijker: mensen in het dorp weten elkaar en ’t Aahoes weer beter te vinden’. Gonneke Bennes over de crowdfunding voor ‘t Aahoes.
Profielfoto van Samen Voor Elkaar
10 mei 2023 | 2 minuten lezen

‘Begin in je eigen netwerk’  

Het begon met een paar vrouwen die Gonneke Bennes kende in Aadorp. Die kenden op hun beurt ook weer actieve dames, en zo kwam het dat er in no-time 20 vrouwen in de weer waren met crowdfunding voor ’t Aahoes, het dorpshuis dat hard nieuwe meubels kan gebruiken. ‘De actie heeft geld opgebracht, maar nog veel belangrijker: de mensen in het dorp weten elkaar en ’t Aahoes weer beter te vinden’, zegt ze trots. 

Gonneke maakt deel uit van Plaatselijk Belang Aadorp. ‘We waren hier bezig met een Dorps Ambitie Plan, toen ik de oproep zag voor de pilot crowdfunding. Dat plan was daar te abstract voor, maar misschien konden we iets anders doen voor het dorp. Omdat we vergaderden in ’t Aahoes, kwamen we op het idee daarvoor in actie te komen met en voor het dorp’. Het streven was om 10.000 euro op te halen voor nieuwe tafels, stoelen, kasten en verlichting, de teller liep door tot meer dan 11.000 euro. 

Gonneke dacht bij aanvang van de crowdfunding: ‘Nou heb ik dat wel gezegd met mijn grote mond, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?’. ‘Ik heb een groepsapp aangemaakt met een aantal vrouwen die ik kende en de vraag: Ik wil wat activiteiten organiseren voor ’t Aahoes, doe of denk je mee? Met meteen erachter de opmerking dat ze als ze het niks vonden ze gewoon weer uit die appgroep konden stappen. Maar ze bleven en er kwamen er steeds meer bij’. 

Er werden creatieve acties bedacht, teksten geschreven, flyers gemaakt en rondgebracht. ‘Iedereen had z’n eigen specialiteit of kende weer mensen die konden helpen, het werd echt steeds meer een actie van het dorp’. Zo bedachten ze drie acties rondom Sinterklaas: de goedheiligman inhuren voor het heerlijk avondje, een inpakservice voor kadootjes en Sinterklaaslekkers. ‘Vooral dat laatste was een enorm succes. Geregeld door iemand die bij een bakkerij werkt, die ons tegen gereduceerd tarief het lekkers heeft geleverd. Dat bracht zoveel mensen op de been toen de bestellingen op zaterdag konden worden opgehaald. Er was koffie, je kon voorproeven, we zagen mensen in het dorpshuis die daar nog nooit eerder waren geweest’. 

De voorstelling van cabaretier Thijs Kemperink in ’t Aahoes was uitverkocht, inclusief speciale borrelplanken voor na de show. Inwoners konden samen één van de WK-wedstrijden van Oranje kijken. Kinderen konden mee doen aan een workshop graffiti. Tijdens één van de bingo-avonden werd er spontaan met de pet rondgegaan en via de ouderen in het dorp kwam onder andere een flinke bijdrage uit de opbrengst van oud papier. 
Als bedankje voor een donatie konden gulle gevers  ijsjes, een taartje bij de koffie, borrelhapjes, drankjes en bingokaarten krijgen. ‘Allemaal van of bij ’t Aahoes. Als je een actie houdt voor zo’n plek is het ook mooi om het daar omheen te organiseren. Dorpsbewoners die er nog nooit waren geweest zeiden: Best gezellig hier, nooit geweten! Zo kreeg ’t Aahoes weer meer aanloop en bekendheid’. Ook nu het geld binnen is, werkt dat door. ‘Zo hebben die acties ook voor de toekomst meer perspectief gebracht’.  

Gonneke tipt om binnen je eigen netwerk mensen te vragen geld te geven. ‘Dat voelt echt niet als bedelen hoor. De actie was voor het dorp en de mensen die er wonen. Het mooie was dat mensen dan op hun beurt bijvoorbeeld weer zeiden: Doe ik, en ik stuur het ook even door naar mijn voetbalteam. Het werd een olievlek’. Haar advies is dan ook om de campagne op te zetten vanuit je eigen netwerk. ‘Hier is het ook heel klein begonnen met een paar vrouwen en uiteindelijk waren er zoveel mensen in touw, dat was geweldig. Het heeft ons veel meer gebracht dan geld alleen’.