Blog

Inspirerend voorbeeld: Carinova voert een ander gesprek in de wijk

Goede zorg moet aansluiten bij de cliƫnt. Wat is belangrijk bij het krijgen van goede zorg?
Profielfoto van Esther Moes
28 oktober 2024 | 2 minuten lezen

Wat kan er nog wél? En wat is voor u belangrijk? Het zijn vragen die de wijkverpleegkundigen van zorgaanbieder Carinova steeds vaker stellen aan cliënten. Als zorgaanbieder maken we de beweging van zorg naar kwaliteit van bestaan. De eerste stap is dan aansluiten bij de cliënt door een ander gesprek op basis van het gedachtegoed van Positieve Gezondheid. Dat heeft positieve gevolgen: de cliënten voelen zich gehoord en worden gestimuleerd in zelf- en samenredzaamheid. Voor de zorgverleners geeft het ‘andere gesprek’ een extra dimensie aan hun werk.

Zorgaanbieder Carinova heeft net als andere zorgverleners te maken met vergrijzing en toenemende druk op de zorg. ‘We zien dit aankomen en dat vraagt om anders denken en doen. We willen eraan bijdragen dat mensen zo lang mogelijk  vitaal, veilig en prettig thuis kunnen wonen. Als we de kwaliteit van bestaan voor mensen willen vergroten, betekent dat ook dat we niet meer invullen voor een cliënt wat de beste oplossing is en ook niet dat zorg altijd het goede antwoord is', legt transformatie-manager sociaal domein Melanie Mecklenfeld uit.

Positieve gezondheid past perfect in die visie. Patricia Nijkamp is coördinerend wijkverpleegkundige  en ging daar voortvarend mee aan de slag om collega’s wijkverpleging warm te maken voor deze andere manier van kijken en denken. ‘Het zit in de aard van zorgverleners om meteen in de actiestand te gaan als er problemen zijn en alles te willen oplossen. Dat is heel goed bedoeld, maar als je met cliënten in gesprek gaat blijkt vaak dat zij zelf andere wensen en doelen hebben. Een mooi voorbeeld is een echtpaar waarbij de man minder mobiel was en niet veel meer wilde. Tijdens een gesprek met de vragen uit het spinnenweb bleek dat mijnheer helemaal geen behoefte had aan sociale contacten, maar wel het bridgen in het buurthuis miste. Dat concrete doel gaf nét de motivatie om toch met de fysiotherapeut aan de slag te gaan om weer wat mobieler te worden’, vertelt ze enthousiast.

Samenwerken met andere partners in de wijk is hiervoor heel belangrijk, weet Melanie. ‘Denk aan een welzijnsorganisatie die de weg weet in het aanbod van gezellige activiteiten, valpreventietrainingen, hulp bij financiële problemen of een advies van een buurtsportcoach in het sport- en beweegaanbod. We hoeven niet alles te kennen en zelf op te lossen, we kunnen mensen ook warm overdragen. Er is in de wijken al heel veel en dat moeten we goed in kaart brengen en mee samenwerken’.

Binnen Carinova zijn inmiddels verpleegkundigen en verzorgenden gecertificeerd om met Positieve Gezondheid te werken, zij zijn de ambassadeurs. Per thuiszorgteam hebben aandachtsvelders een workshop gevolgd, die samen met ambassadeurs het gedachtengoed verder brengen in de teams wijkverpleging. Patricia ziet dat Positieve Gezondheid inmiddels breed gedragen wordt in de organisatie, steeds meer mensen worden enthousiast en willen ermee aan de slag. ‘Soms zeggen medewerkers wel: ik doe dat allang. Maar als we dan gaan oefenen blijkt het best moeilijk te zijn om in een gesprek een stilte te laten vallen, echt goed te luisteren wat de cliënt wil en niet meteen naar een oplossing te gaan. Communicatie is echt het allerbelangrijkste. Gelukkig horen we van veel medewerkers juist dat het hun werkplezier vergroot omdat ze in een gesprek net een laagje dieper gaan en een ander contact krijgen, mensen beter leren kennen. En cliënten voelen zich gehoord en serieus genomen. Dat is toch prachtig?’

Meer weten? Mail gerust naar positievegezondheid@carinova.nl.